Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Antimobbestrategi - her er vi gode ved hinanden

Resultatet af skolens seneste trivselsmåling findes under Vores skole > Resultater og nøgletal, følg linket til uddannelsesstatistik.dk

”Her er vi gode ved hinanden” er Gjern Skoles trivselspolitik/antimobbestrategi. Formålet med strategien er løbende at have fokus på den enkelte elevs trivsel i fællesskabet, at lærings- og trivselsmiljøet på skolen til stadighed er trygt, og at vi har en plan for, hvad vi gør, når et barn bliver mobbet.

Børn kan ikke lære uden at trives, og de trives når de lærer. Børn er forskellige, og vi vil anerkende og se det særlige ved det enkelte barn som en styrke. Børn skal bevare deres nysgerrighed og lyst til at lære, og være deltagende i fællesskaber. Vi - forældre og professionelle – skal engagere til at bevare nysgerrigheden og deltage i fællesskaber. Gjern Skoles overordnede værdier er nysgerrighed og fællesskab.

Definition af mobning

På Gjern Skole arbejder vi med den forståelse, at en person bliver mobbet eller chikaneret, når han eller hun gentagende gange bliver udsat for negative handlinger fra én eller flere personer eller over en vis tid udelukkes fra et socialt fællesskab.

Definition af digital mobning adskiller sig fra den ikke-digitale mobning på nogle punkter

  • Der er en vis anonymitet ved de sociale medier, der skaber stor usikkerhed blandt eleverne, idet man ofte ikke kender afsenderen.
  • Den digitale mobning kan stå på 24 timer i døgnet og er ikke begrænset til kun at forekomme i skolegården i skoletiden.
  • Eksponeringen af den digitale mobning er særlig problematisk, fordi man ikke ved, hvor mange der har set de krænkende kommentarer eller billeder, og fordi man ikke altid kan slette dem igen.

Der er forskel på mobning og drillerier. Hvis du er bekymret eller i tvivl om der foregår mobning, så tag gerne en snak med klassens voksne.

Hvad gør vi for at have fokus på et trygt læringsmiljø (forebyggelse)?

Forebyggelse er et vigtigt parameter for at forhindre mobning. Forebyggelsen sker bl.a. ved, at medarbejderne har en anerkendende tilgang og positive relationer til eleverne, og at skolen sammen med forældrene samarbejder om at skabe en god trivsel for alle. Derudover har vi en række fællesskabsopbyggende og integrerede elementer i vores hverdag på skolen:

Morgensang

Hver dag starter med morgensang. Vi synger dagen i gang, der fortælles, orienteres, optrædes og samles. Her har vi det store fællesskab ”skolen” i centrum, og vi får set hinanden i øjnene.

Legepatrulje

Hver dag er der tiltag fra skolens legepatrulje i de to pauser. Legepatruljen annoncerer dagens lege til morgensang, og der er på den måde altid nogen at lege med i frikvartererne. Legepatrulje-arbejdet handler også om at give til fællesskabet i en forståelse af, at fællesskab forpligter.

Venskabsklasser/store hjælper små

Vi arbejder med elev-elev læring fordi elever lærer af hinanden, og fordi elever lærer ved at lære fra sig. Vi vil gerne involvere eleverne aktivt i deres egen læring, og se elever, som glæder sig til at være sammen i forskellige faglige og sociale fællesskaber, hvor alle gør sig umage. Eleverne lærer at drage omsorg og tage ansvar for hinanden, og det er medvirkende til at skabe et trygt læringsmiljø på skolen.

Traditioner og arrangementer på tværs af klasserne

I en række traditioner og arrangementer fordelt henover skoleåret arbejdes på tværs af klasserne. På den måde kommer samtlige skolens elever til at kende hinanden, og føle fælles ansvar for ikke bare egen, men også hinandens læring og trivsel.

Undervisningsmiljøvurdering

Der laves årligt en elevtrivselsundersøgelse – den nationale trivselsmåling. Den udgør samtidig skolens obligatoriske undervisningsmiljøvurdering (revideres pga. ændring i trivselsmåling). Resultaterne af trivselsmålingen bearbejdes i de enkelte klasser, med handleplan for indsatser fremadrettet, og resultaterne danner udgangspunkt for opfølgningssamtaler mellem medarbejdere og ledelse.

Workshop for forældre

Der afholdes workshop for forældrene i starten af 0. klasse. På workshoppen tales om det gode samarbejde mellem skole og hjem, om det gode samarbejde mellem forældrene og om forventningerne til, at man som forældre på Gjern Skole ikke blot varetager ansvaret for sit eget barns læring og trivsel, men også for de andre børn i klassen. 

Klasseregler/aftaler

I de enkelte klasser laves aftaler/sættes mål for ”hvordan vil vi være sammen”. Der er stor grad af åbenhed i klasserne om børnenes forskelligheder og eventuelle udfordringer, og de forskellige tiltag og aftaler der gælder for forskellige børn.

Elevrådet

Skolens elevråd består af elever fra 3.-6. klasse. Vi har fokus på at arbejde med demokratisk forståelse, reel elevindflydelse og ansvarlighed for alle børns trivsel.

Ordensregler og fælles kultur

På skolen foreligger ordensregler for alle. De har til formål at skabe tryghed, tydelighed og et fælles ansvar omkring gode samværsaftaler.

AKT – adfærd, kontakt og trivsel

Skolen arbejder på AKT-området forebyggende og indgribende. Det kan fx være gennem en tidlig indsats via K-møder (møder mellem sundhedsplejerske, AKT, skolepsykolog, skoleledelse og lærer/pædagog) eller gennem SSP-samarbejde (samarbejde mellem skole, socialforvaltning og politi). Der kan også iværksættes mulighed for deltagelse i trivselsgrupper for børn, der af en eller anden årsag har det svært.

Skole/hjem-samarbejde

Skolens princip peger på, at skole/hjem samarbejdet skal bygge på tillid, åbenhed og tolerance – og et højt informationsniveau. Der lægges stor vægt på gensidigheden i samarbejdet, og forventningen om at man tager kontakt til skolen hvis man er bekymret – ligesom man kan forvente, at skolen kontakter hjemmet, hvis der her er bekymring – gentages mange gange i løbet af skoleforløbet.

Nye forældre og elever - tilflyttere

Det er stort at starte på en ny skole! Tilflyttere til Gjern Skole afholder møde både med skolens ledelse, hvor der introduceres til skolens værdier, overordnede rammer mv. og med klasseteamet, hvor introduktionen træder et skridt tættere på hverdagen på skolen. Der laves aftaler i klassen med klassens elever om at tage godt imod, vise rundt, sikre legekammerater i pauserne osv.

Hvad gør vi, når vi oplever mobning?

Mobning er børnenes problem, men de voksnes ansvar!

Hvis skole eller hjem oplever tegn på mobning, skal der altid tages hånd om det. Mobning accepteres aldrig. Dansk Center For Undervisningsmiljø (www.dcum.dk) har et udvalg af metoder til mobningshåndtering, og lærerne og pædagogerne i undervisningen og fritidsdelen på skolen har altid børnenes trivsel allerøverst på dagsorden.

Forældre som oplever, at egne eller andres børn bliver mobbet skal tage kontakt til klassens lærere eller pædagog, ligesom skolen kontakter hjemmet, hvis der opleves tegn på mobning i skolen. I dialogen mellem skole og hjem vil der typisk blive aftalt et fælles møde, og der udarbejdes altid en individuelt tilrettelagt handleplan (se bilag 1 herunder) i samarbejdet mellem klassens lærere og pædagoger samt de involverede børn og deres forældre. Skolens ledelse inddrages efter behov.

For at understøtte børnenes sociale fællesskab forventer skolen at forældrene:

  • Gør opmærksom på hvis deres barn mistrives.
  • Er opmærksom på, at du selv er en vigtig rollemodel, som dit barn identificerer sig med, iagttager og lærer af.
  • Deltager konstruktivt og løsningsorienteret i forbindelse med konflikter og drillerier mellem egne og andres børn.
  • Bakker op om skolens holdning til at mobning aldrig er acceptabelt.
  • Deltager i forældrerådsarbejdet i løbet af barnets skoletid.
  • Deltager i forældrerådsarrangementer og skolearrangementer

Mulighed for klage

Forældremyndighedsindehavere har mulighed for at klage, hvis man er uenig i skolens håndtering af en mobbesag. Klagevejledning fremgår af menupunktet Antimobbe-klagevejledning og findes på 

https://silkeborg.dk/Borger/Boern-skole-og-familie/Trivsel-udvikling-og-laering/Problemer-i-dagtilbud-eller-skole/Mobning

Alle danske skoler er lovmæssigt forpligtede til at forebygge og håndtere mobning. Læs hele lovteksten her: LBK nr. 316 af 05/04/2017

Vedtaget i skolens bestyrelse juni 2019