Princip for fritidsdelens virke

Med opmærksomhed på at vi i Fritidsdelen varetager børnenes frie tid, er det vores mål at alle børn trives, lærer og udvikler sig til selvstændige livsduelige mennesker.

Kompetent og engageret personale arbejder med udgangspunkt i anerkendelse og tillid, med at skabe en meningsfuld, sammenhængende og varieret hverdag og dermed tilbyde trygge og sikre rammer som giver børnene mulighed for at mærke efter og prøve sig frem. Mulighed for at udfordre sig selv - det er ok at fejle.

Børnenes sociale og personlige kompetencer er en overvejende del af vores pædagogiske arbejde. Med fokus på udvikling af disse, understøtter vi således, at børnene opbygger positive relationer på tværs af klasser, køn og aldersgrupper i børnefællesskaber bygget på accept og respekt for hinandens forskelligheder.

Fritidsdelen tilbyder dagligt planlagte aktiviteter der balancerer hensynet til den samlede gruppe og det enkelte barns behov, med fokus på at stimulere nysgerrighed, lyst og fællesskab. Vi tilstræber at aktiviteterne understøtter børnenes egne initiativer og interesser. Lysten bærer motivationen.

I samarbejdet med forældre vægter Fritidsdelen gensidig tillid og åbenhed højt. I øvrigt følger vi skolens Princip for skole/hjem-samarbejde.

For at understøtte børnenes trivsel bedst muligt, prioriterer vi et tæt samarbejde mellem fritidsdelen og undervisningsdelen.

Fritidsdelen arbejder ud fra skolens overordnede læringskurs. Læringskursen består af to værdier, nysgerrighed og fællesskab. Derudover rummer den 4 lokale pejlemærker:

1. Faglighed og trivsel i højsædet - og med en prioritering af de praktisk/musiske og kreative tilgange

2. Bæredygtighed - lokal og global bevidsthed, Gjernborger og Verdensborger

3. En skole præget af den natur den ligger i.

4. En skole med stor grad af elevinvolvering og elevdemokrati

Godkendt i skolebestyrelsen d. 29/9-2020