2017-2018

Skolebestyrelsens årsberetning 2018

Revidering af skolens principper

I skolebestyrelsen har vi i det seneste år brugt meget tid på at revidere skolens principper, nogle var forældet og andre trængte til en opstrammer. Det har været en meget spændende proces, hvor vi har haft nogle gode diskussioner i bestyrelsen omkring rammerne for vores børns hverdag på skolen – nogle gange helt ned til hvor kommaerne skulle sættes, for at det gav den rigtige mening til vigtigheden i de signaler vi som skolebestyrelsen gerne vil sende.

Antimobbestrategi

I 2017 kom der nye regler omkring mobning i folkeskolen. Hvis skolen har en mobbesag, skal der udarbejdes en handleplan, og vi har som forældre fået mulighed for at klage, hvis vi er utilfredse med indsatsen. Heldigvis er det ikke et problem på Gjern Skole, men det er vigtigt at arbejde forebyggende. Alle skoler skal have en antimobbestrategi liggende på skolens hjemmeside. Vi har valgt at kalde vores ”Her er vi gode ved hinanden”, og den ligger nu på hjemmesiden sammen med de andre principper.

Ansættelser

Året har også været præget af ansættelser, hvor vi i bestyrelsen er repræsenteret i ansættelsesudvalget. Sidste skoleår var det på ledelsesområdet, hvor Tine blev ansat pr. 1. oktober 2016, og Jesper pr. 1. januar 2017. På lærersiden sagde vi farvel til Finn Skovgaard Jensen før sommerferien 2017. Vi fik i stedet ansat Marie Louise Lerche Møller, som er kommet godt i gang på skolen, og allerede har sat sit præg på idrætsundervisningen, senest med en udflugt til VM i ishockey i Boxen i Herning. I skolens fritidsdel er der også sagt farvel og goddag til en række nye folk i dette skoleår. Mathias Fink og Helle Laurberg stoppede før sommerferien 2017, og i stedet startede Inger Haarbo og Casper Möllering, pr. 1. december stoppede Anita Gregersen og ved årsskiftet Uffe Klintrup Nielsen – og Kirsten Laursen og Line Birk Larsen er i stedet kommet med om bord. Det er altid spændende at være i proces med ansættelser – og vi synes i al beskedenhed at vi har gjort det godt. Stort velkommen til jer alle.

Gjern Naturby og Kulturkuplen

I foråret 17 deltog skolen i Gjern Naturby projektet, der arbejdes stadig på skolen med nogle af de muligheder som opstod i samarbejdet med de arkitektstuderende. I år er skolen sammen med biblioteket en del af Kulturkuplen, som blev indviet med maner d. 5 maj og som slutter af med en høstfest 5. oktober. Kulturkuplen kan bruges af skolen, sfo’en, børnehaverne og foreningerne her i byen, kun fantasien sætter grænser. Skolebestyrelsen har været aktiv i både Gjern Naturby-samarbejdet, og sidder repræsenteret i kuplens aktivitetsudvalg. Vi vægter samarbejdet med byens virksomheder og foreninger højt. Skolen har indført ”åben morgensang” så byens borgere kan komme og deltage i en dejlig start på morgenen, ligeledes er vi blevet aktive på facebook, for at synliggøre de små ting som sker på skolen. Vi vil jo gerne tiltrække børnefamilier til lokalområdet.

Forpligtende samarbejde Fårvang – Sorring – Gjern

I det forpligtende samarbejde med Fårvang og Sorring skoler har vi i skolebestyrelserne udarbejdet et princip for samarbejdet, og vi har haft det første møde med bestyrelserne hvor vi besøgte Fårvang skole, og så deres FAB-Lab. Vi drøftede hvad vi hver især kan byde ind med i samarbejdet og ikke mindst hvad vi kan få af udbytte. Vi i skolebestyrelsen mener det er vigtigt at vores børn allerede i de mindre klasser får mulighed for at komme på Fårvang skole og se den overbygningsskole sammen med eleverne i Sorring, så vi kan sikre en så god overgang fra Gjern skole til overbygningen så muligt. I år har 3.-6. klasses-eleverne været til generalprøverne på skolefesterne på de 3 skoler, og musiklærerne og læsevejlederne har mødtes på tværs. Vi håber på og arbejder for, at der vil blive mulighed for flere meningsfulde og fælles aktiviteter børnene og personale imellem fremover.

Dialogforum og det politiske niveau

En del af skolebestyrelsens arbejde er at udarbejde høringssvar, og dem er der også blevet lavet et par stykker af i år. Skolebestyrelsen deltager i de møder som Børne-og ungeudvalget inviterer os til, vi oplever at udvalget er nysgerrige på hvordan vi arbejder ud på de enkelte skoler og vi får mulighed for at fortælle om de ting som fungerer og ikke mindst hvad der ikke fungerer. Desværre gror træerne ikke i himlen mht. pengene til skolernes arbejde, men det er vigtigt vi giver vores besyv med.

Økonomi og investeringer

Kort om økonomi, så har Gjern skole en god økonomi, der sker løbende renovering og fornyelser på skolen. I år har biblioteket fået nye møbler, skolegården har fået gynger og legehus og fået færdiggjort tarzanbanen. Desuden er faglokalerne til håndværk/design, natur/teknik og billedkunst blevet gentænkt til fleksible værkstedsområder.

Det er rart at vores nye ledelsesteam på skolen, Tine og Jesper også får sat præg på skolen og dens aktiviteter. Fornyelse skader ikke… selvom der lød en kæmpe suk til dette års skolefest, ingen Panduro og så var skuespillet flyttet til hallen! Tilbagemeldingerne har dog været meget positive. Senest er der kommet et meget synligt bevis op på, at der sker ting og sager på skolen – flot elevkunst på skolens gavl. Vi glæder os over jeres og medarbejdernes gejst.

Susanne Thuesen 17/5-2018