Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Velkommen til Gjern SFO og Klub

Kære forældre

Dette er en samling af praktiske oplysninger, det kan være rart at kende til, når I har børn hos os i SFO eller Klub.

Vi er en del af Gjern skole - og vi arbejder efter de samme værdier og efter samme læringskurs (se andetsteds på hjemmesiden)

Læringskursen består af to overordnede værdier, nysgerrighed og fællesskab, understøttet af en strategi om åbenhed. Derudover rummer den 4 lokale pejlemærker:

  1. Faglighed og trivsel i højsædet - og med en prioritering af de praktisk/musiske og kreative tilgange  
  2. Bæredygtighed - lokal og global bevidsthed, Gjernborger og Verdensborger
  3. En skole præget af den natur den ligger i
  4. En skole med stor grad af elevinvolvering og elevdemokrati

Fritidsdelen er en stor og vigtig del af de fleste skolebørns dagligdag. For os er det vigtigt at vi, og forældre, holder for øje, at det som udgangspunkt er børnenes frie tid.

At være barn i fri tid sammen med mange andre børn kræver en masse sociale kompetencer, og de testes og udvikles hver eneste dag. Mange skal hjælpes lidt undervejs – og det gør vi. Vores mål er dog også klart: Vi arbejder på at børnene lærer at kunne selv. At de bliver selvstændige og selvhjulpne både socialt og praktisk.

Særligt til ”Nye forældre”:

For de fleste børn og forældre er det at gå i SFO eller Klub ren rutine – men for alle, der er nye, er der mange ting at forholde sig til, og der er nogle ting, der kan være lidt anderledes, når børnene skifter fra børnehave til skolens fritidstilbud.

En af de store forskelle er den højere grad af frihed, som børnene oplever. Vi arbejder meget bevidst med at børnene får lov at opleve og prøve sig frem, og udgangspunktet er samtaler, aftaler og tillid – fremfor regler og kontrol.
Det er selvfølgelig en balancegang, for der er også brug for klare regler i forhold til nogle ting, så det er rart for børnene og vi voksne at være sammen.

Praktiske oplysninger til alle:

Der er to ting, som af og til giver anledning til frustrationer blandt nogle forældre. Det er madpakker – og tøj.

Om mad

I forhold til madpakker – og mad – så er vores generelle holdning den samme som overfor beskrevet.

En typisk dag i SFOen kommer børnene ind og møder en voksen, der hilser på dem og noterer aftaler i kalenderen. Som noget af det første sætter de fleste børn sig ved det store bord og spiser lidt mad og får pustet ud og hyggesnakker lidt og finder ud af, hvad de skal lave – og med hvem.
Andre børn sætter sig ikke. Måske er de blevet fanget af en god leg, måske er puderummet ledigt, måske er de ikke sultne, måske trænger de til alt andet end at sidde ned… Det er ok.

Vi forsøger at komme omkring alle børn og høre om de har fået eftermiddagsmad, men de bliver ikke samlet til fælles spisning, for børnenes behov er forskellige.
Målet er, at børnene selv lærer at mærke efter, hvornår de er sultne og derefter agere på det.

I ferieperioder spiser børnene løbende – især de nye, der synes madpakken er spændende. Omkring frokost samles vi og spiser i fællesskab.

Om tøj

Mange af os forældre kan have trang til, at børnene skal have mere eller mindre tøj på afhængig af, hvordan vi selv har det. Børnene har det ikke nødvendigvis lige som os: Nogle trives med mere tøj, andre kan gå ude i timevis, og have det godt uden at tage notits af vind og vejr. Det er ok.

Vi hjælper børnene med at mærke efter: Når vi voksne vurderer, det er koldt, foreslår vi børnene at tage mere tøj på, hvis vi synes, de har for lidt. Hvis vi har det varmt, forslår vi børn med meget tøj at smide noget af det – men vi tvinger som udgangspunkt ikke tøj af eller på børnene.

Det betyder, at børnene måske godt kan gå ude uden jakke og flyverdragt - eller blive våde efter en tur i regnvejret eller en leg i den store vandpyt, der kan opstå i sandkassen. Det er næsten altid rigtig sjovt, mens det står på. Bagefter kan det godt være træls og koldt med våde sokker – men det må man godt opleve og lære af. Også flere gange, for det er ikke farligt.  Her er det nemlig, at evnen til at selvregulere og tage vare på sig selv bliver udfordret og udviklet. Det vil vi gerne for og med jeres børn.

Som pædagogisk personale bliver vi mødt med vidt forskellige holdninger til ovenstående blandt forældre: Langt de fleste synes, det er fedt, når børnene fordyber sig i en leg i vandpytten i ”bare tæer og underhylere”, selvom de bliver både beskidte og våde – men for andre virker det uforståeligt, at børnene ikke er iklædt vandtæt tøj.

Vi håber denne skrivelse kan være med til at belyse, at vi har gennemtænkte hensigter med vores måde at være sammen med jeres børn. Vi ønsker, at de bliver i stand til at tage vare på sig selv – og vi guider dem, så godt vi kan i processen. Men børnenes nysgerrighed og de mange erfaringer de får og mærker i løbet af et børneliv gør ofte meget mere end de ord og regler, vi putter på dem.

En opfordring her fra:

  • Hvis børnene ikke har spist, sendes maden med hjem i madpakken. Så kan I bedre følge med. Hvis de ikke spiser, så tal åbent med dem om hvorfor. Har de travlt? Kan de ikke lide maden? Har de for meget med? Er de ikke sultne eller glemmer de det?  

Hvis de glemmer det, vil vi gerne hjælpe og flere børn har en særlig aftale, hvor vi      hjælper dem med at få tid til at spise – I skal dog ikke forvente, at vi kigger i madpakken eller tvinger børnene til at spise.

 

  • Sørg for at skufferne med skiftetøj løbende bliver fyldt op og tjek fx en gang om måneden, at tøjet stadig passer.  Det er også her fra mange af børnene finder tøj, hvis behovet opstår i skoletiden.

 

Andre praktiske ting

Om telefoner

I SFOen bliver børnenes telefoner i tasken. Hvis der er brug for at ringe, er det kun efter aftale med en af de voksne.
Dette er primært for at sikre børnenes tid sammen uden lokkende skærme – og for at sikre, at vi voksne bliver inddraget og kan hjælpe børnene, hvis der er opstået problemer.

Legeaftaler opfordrer vi til så vidt muligt klares dagen i forvejen. Det er rart for børnene, det er rart for jer – og det er rart for vi voksne i SFOen.

Om biblioteket

Børnene må godt være på biblioteket, når det er bemandet, og det er efter aftale med SFOen. SFOen er ikke involveret i udlån og aflevering af bøger. Om torsdagen er der en bibliotekar, Karen, som vi har et godt samarbejde med. Karen vil godt hjælpe børnene med udlån og aflevering – men det skal være efter aftale mellem jeres barn og jer.

Om aktiviteter - Planlagte og spontane

Vi tilbyder aktiviteter dagligt. De planlagte aktiviteter noteres på den store tavle i SFOen.

Vi er samtidig meget opmærksomme på, at børnene har vidt forskellige behov for planlagte aktiviteter. Langt de fleste vil gerne lege selv og benytte tiden med kammerater og de mange tilbud der altid er i SFOen: Puderummet, danserummet, legepladsen, idrætshallen, de kreative værksteder, dukkekrogen, spillekrogen…

Ofte opstår der nye ideer hos børnene, og vi mener, at det er værdifuldt at gå med, når børnene bliver grebet af noget. Det fremmer deres selvstændighed, og de oplever, at de bliver taget alvorligt.
Det kan også være, vi planlægger aktiviteter for en bestemt gruppe børn, fordi vi har et bestemt pædagogisk mål med det.

Om ferier

I vil blive bedt om at melde jeres børn til eller fra pasning i forhold til skoleferien. Det kan være svært at vide, præcist hvornår man selv kan holde fri, men gør det så godt I kan. Hvis I så finder ud at børnene alligevel ikke kommer, så vær venlige og giv os besked hurtigst muligt. Det letter vores planlægning rigtig meget – og vi går ikke og venter på nogle børn, der ikke kommer.

I ferieperioderne skal børnene møde senest 9.30, fordi vi i tidsrummet 9.30 - ca 15, godt vil have muligheden for at tage ud af huset og lave andre aktiviteter. Det gør vi ikke hver dag, men det er rarest at vide, at vi har alle mand med – og vi undgår, at I og børnene møder op til en tom SFO. 

Klubben

Klubben er for 4.-6- klasses børn og har åbent mandag-onsdag efter skole og til kl 16.45, torsdag dog til kl. 19.30 og fredag til kl. 16. 

I klubben møder børnene hinanden efter skoletid, hygger sig, og kan deltage aktivt i klubbens fællesskab på tværs af huset og aktiviteterne. Der er altid en kompetent voksen i nærheden som de kan snakke med, og som kan hjælpe dem.

Børnene må godt komme og gå som de vil (medmindre I har en anden aftale i hjemmet, selvfølgelig) og vi ”efterlyser” ikke de børn, der ikke møder op. Vi har dog stadig brug for at vide, hvem der er i huset, så husk at krydse ind og ud.
 

Om moduler

Indmeldelse, udmeldelse, modulændringer, priser, oplysninger om ferier mv. sker via kommunens hjemmeside:

borneplads.silkeborgkommune.dk

0.-3. klasse SFO:

Morgenmodul – giver ret til fri afbenyttelse af morgenSFO.
Eftermiddagsmodul – giver ret til fri afbenyttelse af SFOen om eftermiddagen.
Heldagsmodul – giver ret til fri afbenyttelse af SFOen i hele dens åbningstid.

4.- 6. klasse Klub:

Lille modul – giver ret til at komme i klubben to gange om ugen.
Stort modul – giver ret til at komme i klubben i hele dens åbningstid.

Hvis man ønsker morgenpasning for 4.-6. klasses børn er det muligt, men i så fald skal der tilkøbes et morgenmodul.

Modulerne skifter automatisk efter sommerferien, og jeres børn bliver overført til næste naturlige skridt. Fx bliver man meldt ind i klubben, hvis man har været tilmeldt SFOen ved udgangen af 3. klasse.
Dette er naturligvis for at sikre, at I ikke pludselig står uden pasningsmuligheder efter en sommerferie.