Princip for undervisningens organisering

Formål

Undervisningens organisering skal skabe rammer, der sikrer hver enkelt elev bedst mulig læring, dannelse og trivsel.

Elevernes placering i klasser

Gjern Skole har én klasse pr. årgang fra 0.-6. klasse.

Holddannelse

Skolen bruger holddannelse på tværs af klasser og klassetrin, når det kan fremme undervisningsdifferentiering, elevernes motivation og fællesskabet på skolen – fx ved skoleårets traditioner og anderledes dage og uger.

Skolen bruger holddannelse til særlige faglige indsatser med alle børns læring og trivsel for øje.

Skolen prioriterer delehold i det praktisk/musiske fagområde.

Elevernes undervisningstimetal

På Gjern Skole har indskolingen (0.-3. klasse) 27,75 timer om ugen, og mellemtrinnet (4.-6. klasse) har 31 timer om ugen.

Skoledagens længde og struktur

Skolen tilrettelægger så vidt muligt elevernes skoledage, så undervisningen i indskolingen ligger i tidsrummet 8.00-14.00 og på mellemtrinnet i tidsrummet 8.00-14.45. Hver dag starter med morgensang, og formiddagen er modulopbygget med mulighed for faglig fordybelse.

Vikardækning

Skolen tilstræber et højt fagligt niveau i undervisningen ved vikardækning.

Vikardækningen foretages så vidt muligt af en lærer/pædagog, eleverne kender i forvejen.

Skolen tilstræber en vedvarende og sammenhængende vikardækning ved en undervisers længerevarende fravær.

Undervisningsdifferentiering

Undervisningen tilrettelægges med hensyntagen til de enkelte elevers faglige og personlige forudsætninger, og at elevinddragelse og -medbestemmelse vægtes meget højt.

Temauger og fagdage

Temauger og fagdage muliggør samarbejde på tværs af klassetrin og fastlægges i skolens årsplan inden skoleårets begyndelse.

Skolen informerer hjemmene i god tid om temauger og fagdages formål, indhold og organisering og om eventuelle ændringer i elevernes mødetid.

Skolen tilstræber, at der i organiseringen af temauger og fagdage tages specielt hensyn til elever, der har det svært med opbruddet i skolens faste struktur.