Formål: At skabe en tryg overgang fra mellemtrinnet til overbygningen, både for elever og forældre fra Gjern Skole, Sorring Skole og Fårvang Skole
Mål:
- Fårvang Skole skal i samarbejde med Gjern Skole og Sorring Skole tilstræbe at lave harmoniske klasser både ud fra sociale og faglige kriterier. Dette skal ske i samarbejde mellem klasselærere og ledelse fra de tre skoler
- Klasselærerne er i dialog med eleverne i 6. klasse om deres sociale relationer forud for klassedannelsen
- Det tilstræbes, at eleverne mødes gennem faglige og sociale aktiviteter, mens de går på mellemtrinnet
- Ledelsen skal sikre et højt informationsniveau i forbindelse med overgangen til 7. klasse
- I starten af 7. klasse skal der være fokus på at skabe en god kultur og gode relationer i klasserne og på tværs af klasserne gennem rystesammentur, trivselsarbejde og teambuilding
- Der laves af ledelsen en plan for arbejdet med overgangen fra 6.-7. klasse for hvert skoleår
De næste skridt:
1. Skolelederen formidler princippet til forældre, elever og medarbejdere
2. Skolelederen implementerer princippet efter drøftelse med skolebestyrelsen
3. Skolebestyrelsen fører tilsyn med, hvordan skolen efterlever princippet
De formelle rammer:
Princippet ligger i forlængelse af skolens øvrige principper, kommunens mål og rammer samt Folkeskoleloven. Sidstnævnte angiver i §45 stk. 2, at "Skolelederen leder og fordeler arbejdet mellem skolens ansatte og træffer alle konkrete beslutninger vedrørende skolens elever. Lederens konkrete beslutninger vedrørende skolens elever inden for de mål og rammer og principper, som kommunalbestyrelsen henholdsvis skolebestyrelsen har fastsat, kan ikke behandles af kommunalbestyrelsen".
Skolebestyrelser og ledelser på Gjern, Fårvang og Sorring Skoler.